Abonnementer skyder op til højre og venstre - og vi taler ikke længere om magasin- og avisabonnementer. Tværtimod! Vi kan nu købe vores måltider i samlede spændende kasser, med nemme og udførlige opskrifter. Vi kan købe tøj, makeup og andre livsstilsprodukter på abonnement og får hver måned tilsendt nyt lir. Det er nemt, bekvemt og føles som 1. advent hver måned, når pakken lander i dit pakkepost. Men er dette vejen til en mere bæredygtig fremtid? Eller er det overforbrug gone wild? Lad os se nærmere på tendenserne.
Groft sagt kan trenden inddeles i to: 1) nødvendighedsabonnementer og 2) bekvemmelighedsabonnementer. Nødvendighedsabonnementer er de leverencer, hvor produkterne bruges rub og stub. Bekvemmelighedsabonnementer bygger rettere på en ‘gavekultur’, hvor du ender med, at have en masse produkter liggende, som du ikke har brug for. Disse produkter er udvalgt med baggrund i hvem abonnementudbyderen kan forhandle de største rabatter hos. De er ikke baseret på hverken individualisme, kvalitet og efterspørgsel. Rettere kan der være tale om, at producenten har et restlager, som skal tømmes for billige penge.
Nedenfor har vi set nærmere på 3 tendenser indenfor abonnementsløsninger, som vi ser som de absolut hotteste lige nu. Læs med og bedøm selv, hvad du ville gå efter. Vi giver også vores besyv med på, hvad vi mener du som forbruger bør gå after, når du skal skrive dig op som abonnent.
Det kan være svært at få hverdagen til at hænge sammen, når du har børn og job. Måltidskasserne vinder derfor mere og mere frem. Det giver pludselig mening, at du bruger din tid der, hvor det giver mening for dig og overlader en del af husholdningens sure tjanser til professionelle. Måltidskasserne er en del af no-waste princippet, som har til formål at eliminere madspil i så høj grad som muligt i Danmark. Dette problem løser kasserne, så længe de spises op og opskrifterne følges forholdvist minutiøst. Inden du skriver dig op til en måltidskasse, vil vi dog råde dig til, at bestemme dig for om du vil gå all in. Afsæt x-antal dage hvor i helligere jer den madplan der medfølger og studér børnenes interaktion med det nye tiltag i familien inden i køber ugentligt. Det er nemlig en skam, hvis i ender med, at have mere spild fordi ungerne hverken kan lide maden eller gider, at være med til, at kokkerere sammen med jer i køkkenet.
Vi tror som et udgangspunkt ikke på makeup-abonnementerne. De er absolut de færreste kvinder, der kan nøjes med standardiserede makeupudvalg. Langt hellere vil de fleste kvinder ud og udvælge specifikke makeuptyper, som passer til ens hudtone, hudtype og smag. Dette kan enten være på nettet eller en tur i byen, hvor alt kan prøves inden det der købes dyrt hjem. Der hvor abonnementsløsningerne er smarte er fx i kategorier som tandbørster, barbergrej eller andre nødvendighedsbaserede toiletsager.
Elsker du rødvin? Italiensk specialkost? Vegansk kage? Eller måske noget helt fjerde, som du slet ikke kan undvære? Så er du landet det rette sted. Kasser med specialiteter afviger fra traditionelle måltidskasser idét de har til formål, at holde i længere tid og forkælde dig på alle andre tidspunkter end i den hektiske hverdag. Du får leveret din rødvin til brug i flere uger og du bestemmer selv hvornår den åbnes. Denne type abonnementer vinder særligt frem i USA, og det betyder givetvis, at vi også vil se mere og mere af dette i Danmark. Vi håber faktisk på, at flere af specialforretningerne får øjnene op for denne fede trend. Vi vil have flere autentiske varer og mere af den danske muld ind i hjemmet. Hvorfor ikke gå sammen på gårdene og skabe fælles initiativer, hvor man kan købe kasser med skønne danske specialiteter med alt fra kød, marmelade til nordiske krydderier, specialøl, vin mm.? Bare en smart idé :)